Ah, honey honey

Jag har börjat försöka bleka håret på mer naturlig väg. Efter mina senaste hårtvättar har jag sköljt med starkt kamomillte efteråt, och idag provade jag inpackning med honung och balsam. Jag märker redan en skillnad, om än subtil. Det går såklart mycket långsammare än när man bleker hos frisör, men är mycket bättre för håret. Som ett plus gör det håret glansigt.


Min hårfärg efter en vecka av kamomillte och honung.

Det börjar bli dags för toppning igen, ser jag.

Så hur fungerar det? Det finns små mängder väteperoxid i honung, som frigörs när den blandas med exempelvis balsam eller olivolja. Jag valde att använda balsam, eftersom det är väldigt svårt för mig att få ur olja ur håret utan schampoo. Man tar en del honung och två delar balsam eller olja (Coop Xtras balsam för min del) och låter det stå i 15 minuter. Sen är det bara att kleta i håret och vira in i plastfolie och en handduk, för värmens skull. Jag har sett många olika tidsangivelser för hur länge man ska låta det sitta, allt från 40 minuter till åtta timmar. Själv lät jag det sitta i fyra timmar. Sen är det bara att skölja ur och avsluta med efterskölj (om du no 'poo:ar).

Jag har nu no 'poo:at i ungefär ett halvår, och det fungerar jättebra. Jag har inte märkt någon stor skillnad i kvalitén på håret, det var i ganska bra skick redan innan, men jag behöver inte tvätta det lika ofta. Det blir en BS och en WO i veckan, med ungefär tre dagar emellan (förklaring på termerna, och info om olika tvättmetoder, här).

Nu blir det Polly och film med ze boyfriend. Jomensåatte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0